INSPIRATIE

AUDIOLEZEN.NL

Audiolezen.nl

Op de radio hoorde ik een reclame voor audiolezen.nl. Misschien heb je hem zelf ook wel gehoord?

In deze reclame vertellen ze dat audio lezen er speciaal is voor de mensen met dyslexie, slechtziendheid en mensen die door lichamelijke reden geen boek kunnen lezen omdat ze bijvoorbeeld geen boek kunnen vast houden.

Via deze website kun je luisterboeken huren.

Op de website van audiolezen.nl staat dat de website gratis is, met eventuele vrijwillige bijdrage.

De hulp tool  is tot januari 2016 gratis. Als er een contributie gaat komen in 2016 zal dit niet meer bedragen dan een normale bibliotheekpas.

Op de website zijn heel veel luister-audioboeken te vinden. Dus; Moet je een verslag maken voor school? Of wil je dat boek lezen waar iedereen het over heeft? Schrijf je in op de website en krijg toegang tot vele audio boeken!

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze tip!

CREALEXIA OP HET GLR?

Ze zeggen wel eens dat mensen met dyslexie erg creatief zijn, maar hoe zit dat eigenlijk op het grafisch lyceum? Deze school zit bom vol met creatieve mensen. Hebben ze misschien last van: Crealexia?

Dyslexie komt uit het Latijn en het zijn eigenlijk twee woorden: dys- (“beperkt”) en lexis (“woord/taal”) het is dus eigenlijk beperkt lezen. Deze term wordt in de wetenschap alleen gebruikt voor mensen die ernstige problemen hebben met het kunnen lezen en schrijven van woorden. Dyslectische mensen hebben heel veel moeite met het leren lezen en het leren spellen. Maar een aantal dyslectische mensen hebben ook problemen met andere leergebieden, zoals snel en foutloos uitvoeren van rekenopgaven uit het hoofd (vooral tafels), het leren van typografische namen, tijdbegrip (klok kijken), het onthouden en weer opnieuw terug vinden van namen in het hoofd, kortom het automatiseren in het hoofd, en een zwakte in de taal ontwikkeling (bijv. woordvindingsproblemen, moeilijkheden met de juiste woordvormen)

Heel veel mensen snappen niet dat anderen moeite kunnen hebben met het leren van letters, woorden, spellingsregels of andere taalgerichte leerstof. Het is voor bijna iedereen zo normaal dat het allemaal vanzelf gaat, maar voor een dyslectici is dat niet gewoon. Een dyslectici heeft moeite met het automatiseren van die letters. Bij elke letter bedenken welke letter het was, in het hoofd opzoek gaan wat de eigenschappen zijn van die letter, kost tijd. Dat is moeilijk te snappen voor buitenstaanders.

Dyslecten gaan met omwegen

De meeste mensen met dyslexie hebben wel iets anders waar ze heel goed in zijn. Ze kunnen bijv. heel goed sporten, zijn heel slim met cijfers of heel erg creatief. Van deze laatste hebben wij hier aardig wat op school zitten. Het is zo dat er in de hersenen van een dyslect iets anders gebeurt dan bij andere mensen. De hersenen van gewone mensen zitten zo in elkaar dat ze, als ze een naam of een getal zoeken in hun hoofd, er gewoon een rechtstreekse weg naar het antwoord gemaakt wordt. Dan weet die persoon ongemerkt heel snel waar hij/zij naar opzoek was. Dit gaat zo snel dat je dat niet eens door hebt. Bij de meeste dyslectici gaat dat net even anders. Het antwoord zit er wel maar de weg naar dat antwoord loopt niet zoals die bij geen dyslectici gaat. Via een omweg, een ander bruggetje kan het dan wel gevonden worden. Het duurt alleen net even wat langer. Een dyslect is hardnekkig met leren. Het duurt lang voordat de makkelijke weg naar het antwoord is gemaakt. Dan moet je iets heel erg vaak herhalen en overnieuw doen. Normaal gesproken gaan de meeste dingen met een lange omweg.

Een dyslect ziet de woorden anders, omdat die langer moet zoeken naar een weg die de letters in het hoofd vindt. Hierdoor duurt alles wel langer, maar mede hierdoor kan een dyslect creatief met letters en woorden omgaan. Dyslecten zijn dus eigenlijk niet beperkt in het gebruiken van taal, letters en woorden, maar ze hebben eigenlijk een talent voor creativiteit met woorden en letters.

Doordat die omwegen gemaakt moeten worden om bij antwoorden te komen, denken dyslecten op een andere mannier. Hierdoor komen ze op andere perspectieven. Waar een gewoon iemand meteen iets zou bedenken, draait een dyslect het probleem om; hij bekijkt het op een andere manier. Daardoor komt hij op hele andere, meestal creatievere oplossingen van het probleem. Veel dyslecten gaan iets met hun handen doen, een creatieve opleiding doen of kiezen een creatief beroep. Veel mensen bij ons op school zullen geen hoge cijfers halen voor Engels, Nederlands of rekentoetsen, maar ze krijgen er wel een hele mooie gave voor terug; Creatief zijn en creatief met letters en woorden om gaan. Ze hebben eigenlijk CREALEXIA.

© Daphne persoon